onsdag 1. juni 2016

Neste stopp; Øya og byen Hvar, og jeg falt pladask!


Etter en kort biltur på ca. 35 min fra Makarska sørover langs rivieraen, ankom vi Drvenik hvor fergen vi skulle ta over til Sucuraj/Hvar gikk. Båtturen var vakker i seg selv og tok ca.35 min for ca.120 n.kr med bil. Endelig var det min tur til å besøke Hvar. Jeg husker min sjef på Bonita i Oslo på slutten av -80 tallet tipset meg om at jeg måtte innom der da min kjære og jeg kjørte til den gang tidligere Jugoslavia. Men da fant vi istede en vakker perle nord på Istria-halvøya, så vi kom oss aldri lengere. Men nå var det min tur, og jeg falt pladask!
Her skulle vi heldigvis bli noen dager, og været var på vår side som dere ser. Som de fleste middelhavslandene har også Kroatia hatt kaldere mai-måned enn det som er normalen. Et kjent skue av seilbåtene og med byen Hvar i bakgrunnen. Hvar er og forblir nok en av verdens vakreste øyer, i tillegg til at den er oppført på UNESCO`S verdensarvliste. Det var faktisk grekerne som grunnla Hvar og nabobyen Stari Grad for over 2000 år siden.

Det er ikke bare i St.Tropez "det skjer", Hvar har også det samme rykte på seg. Hit kommer de største seilbåtene, de "feteste" yachtene og kjendisene. Men byen mister ikke sjarmen av den grunn. Hvar har i underkant 4000 fastboende, men øker betrakelig i høysessongen.

Før jeg tar dere med inn i de sjarmerende og trange smuggatene, må jeg innrømme at jeg faktisk har vært på "rosmarinslang". Overalt hvor jeg så meg rundt, så jeg store bugnende tuer av rosmarin. Jeg tok bare en kvist altså, og puttet den i veska. Men den fulgte meg faktisk resten av reisen. Elsker både lukten og ikke minst som tilbehør i maten. Tidligere var det også mye lavendeldyrking her på øya, men dessverre er det et avsluttet kapittel.
Gamlebyens smug og trapper finner du mellom St.Stephans Plass og festningen oppe i fjellsiden. Kan tro det var sjarmerende å gå rundt i de smale brosteinsmugene med blomstrende balkonger over hodene våre.

Bymuren fra middelalderen går gjennom bebyggelsen og opp til festningen. Undertegnede sliter litt med å gå om dagen, så det blir ikke bilder fra utsikten på toppen av festningen. Den får jeg ha tilgode. Langs byvandringen vår dukker det opp både hus med praktfulle venetianske vinduer i gotisk stil, nisjer med små altere i murveggen, mange hundre år gamle byporter og koselige butikker og restauranter.
Dette bilde jeg tok her, symboliserer for meg hvor vakkert det egentlig er her inne i de trange smuggatene. Jeg vant også en pris for dette på bilde på instagram hos @sojanelas. Gøy at flere liker bildene jeg legger ut;o)
Shopping; I motsetning til byen Makarska, har Hvar flere spennende butikker å by på.

Selvfølgelig noen suvernirbutikker her også, men også trend- butikker, klær, smykker og kunst.
Så var det tilbake til havnområdet igjen, og enda et måltid ventet oss. Ja som dere skjønner vi lider absolutt ikke noe nød hverken når det gjelder mat eller opplevelser på disse turene. Jeg hadde en research før avreise hvor jeg plukket ut restauranter jeg ønsket å teste. Alt fra rimelige Konoba`er til de mer eksklusive, både for min egen del men også for å dele tips med dere. 
Lunsjen på selveste 17-mai ble en minnerik opplevelse! I stekende sol, ytterst på havnen i Hvar ligger byens mest eksklusive restaurant GARIFUL. Her kunne jeg faktisk bokstavlig talt stå å velge hvilken fisk som svømte under føtter mine jeg ønsket å få servert til lunsjen. 
Men ettersom deres spesialitet er fisk, fristet det mer å få servert lokalfisk fra en av deres 7 fiskebåter. Kommer du hit vil du også få anledning til å se dagens fangst lekkert presentert på en seng av is, sammen med sessongens ferske grønnsaker. Olivenoljen deres var noe av det beste jeg har smakt, og den startet de med å selge over disk i fjor. En olivenflaske på oss hver takk og der kom den første bekymringen på reisen. Overvekt eller ikke......vel mer om den tar vi seinere!

Det smakte så godt at jeg trodde det ville toppe alle måltider for resten av reisen, men dengang ei. Mer fisk står på menyen, og tro meg vi gikk aldri lei. For meg er det xtra spennende å se hva som har skjedd med Kroatia innen matvegne på de snart 30 årene siden jeg var her for første gang. Jeg må også tilføye at vinkartet til Gariful bestod av kun de beste viner fra Kroatia.
Ettersom de viste at det var nasjonaldagen vår, lagde de en nydelig dessert som passet perfekt for oss. Vi kom faktisk i 17-mai stemning der vi satt i stekende sol og med lyden av båtene som passerte. GARIFUL oppfylte deres mål om å skape en minnerik og smakfull måltid for gjestene sine. Anbefales på det varmeste! Og jeg har full forståelse for at det er her bl.a Prins Harry, Demi Moore og Giorgio Armania foretrekker å spise.
På St.Stephans plass har roen senket seg og månen titter frem i det fjerne. Kun en liten gutt som er ute og tester den nye sparksykkelen sin foran katedralen fra 1600-tallet. Stemningsfullt og vakkert!
Restaurantene gjør seg klare for å ta imot middagsgjester, mens #thetravelingblondies hadde noe helt annet i tankene enn enda et måltid. Nå skulle det fotograferes!
Men før midnatt meldte sulten seg igjen, og den tok vi på terrassen innenfor murene hos Paradies Garden. Her skulle det vise seg at de har byen`s beste kjøkken, og hvor eieren stolt viste oss flere av hans medaljer. Også et sted vi kan anbefale å spise, til en rimeligere penge enn hos Gariful så klart. Men det er mer å gjøre enn bare å spise her i Hvar altså. Neste innlegg skal jeg ta dere med på en spennende utflukt sammen med SECRET HVAR! Forts.følger...(Turen er i samarbeid med Kroatiska Turistrådet.....#thetravelingblondies) 

1 kommentar:

Katta sa...

Fantastiskt fint! Dit skulle jag gärna åka. Så vackert och mysigt på en gång. Kram Katta