torsdag 27. november 2014

Maliva`s potetgrateng med chèvre!

Fra restauranttips, til en ny spennende og smakfull oppskrift jeg har laget selv. Vel den er ikke ny her i huset, for den lager jeg ofte som tilbehør til lammestek og biff. (#YUM)

Maliva`s potetgrateng med chèvre (8 porsjoner); ca. 1 1/2 kg.poteter, 100 gr. chèvre, 75 - 100 gr.lagret ost f.eks grevé eller vanlig chèvre, 4,5 dl. husholdningsfløte, salt, pepper og reven muskat etter smak. Vask potetene og skjær de i tynne skiver. Legg poteter og ost lagvis i en ildfast form/langpanne og dryss over med salt, pepper og reven muskat mellom lagene. Avslutt med osten på toppen, hell så over fløten slik at den dekker potetene. Stekes midt i ovnen på 225 gr., etter 10 min.senkes temperaturen til 175 gr. Stek videre til potetene er møre ca.  55 min.

Da var både lammesteken og potetgratengen klar for servering, og vil dere vite hvilket terningskast jeg fikk? 6! Jeg vet det er flere av dere som kommer til å prøve oppskriften, så derfor hadde jeg satt pris på om dere la igjen en kommentar her om den falt i smak....noe jeg egentlig kan garantere;o) Da nærmer det seg 1.advent, og helgen er tettpakket for min del med julemarked på lørdag, bursdagsfeiring av meg og julebord med jobben. GOD 1.ADVENT`S HELG!

6 kommentarer:

Elin sa...

Nå ble jeg sulten! Lagde meg fløtegratinerte poteter i helgen, men ikke prøvd med chevre før.....skjønner jeg har noe til gode! Takk for tipset kjære MV��

Elin sa...

Ps; Gleder meg til julebord på søndag! Blir nok litt god mat der også!

coffee in a cup sa...

nam, nam og atter nam!

Nina sa...

Oh...la la....yummm....den skal prøves.
Takk for at du deler:-D

Furulunden sa...

Ser veldig godt ut da!!

Anonym sa...

Det er gott ut! Advent firade jag, men här i Wales firas inte advent.