søndag 4. mai 2014

Ny oppskrift på Quiche-Lorraine.


Ettersom det er flere av dere som spør om jeg kan legge ut oppskriften på Quiche igjen, gjør jeg så klart det. Dette er den orginale oppskriften fra Lorraine-distriktet. Da vi bodde i Frankrike, lagde jeg ofte denne paien. Enkelt å lage i varmen og samtidig smakfullt. Både familien og jeg elsker asparges, så min variant består nå av asparges på toppen.
Det er veldig greit å kjøpe ferdig butterdeig til pai, som legges utover i en paiform. Prikk bunnen med en gaffel, og forstekes ca. 5-7 min. midt i ovnen på 200gr.

Imens steker du opp 300 gr bacon som legge utover bunnen da den er klar.
Pisk 3 egg sammen med 3 dl.creme-fraiche og 2,5 dl. melk. Salt og pepper etter smak. Hell deretter dette over i formen, dryss over med 150 gr. revet god ost. Til slutt legger jeg noen asparges på toppen, som jeg allerede har stekt et par minutter i stekepannen. Stekes midt i ovnen ca. 30-35 min. Fint om den "hviler" noen minutter før servering.

Enkel salat er godt ved siden av, toppet med god olivenolje og min favoritt balsamico akkurat nå; Creamy Fig fra The Spice Tree (som selges bl.a hos Home&Cottage). Ellers kan jeg også tipse om en typisk dressing de bruker i Frankrike. Da blander du olivenolje med vanlig balsamico og litt dijon-sennep + salt & pepper.

Bon appètit!
Akkurat nå er det høysesong for asparges i Frankrike, og kiloprisen ser dere her. Selvom det fortsatt er noen uker til jeg skal reise nedover igjen, kan dere tro jeg gleder meg. Ha en vakker dag i solen alle sammen!

8 kommentarer:

coffee in a cup sa...

det så innmari godt ut! tror jeg skal prøve meg på den en gang :)

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Så fin sparris, och så gott och toppa pajen med det. Låter jättegott och ser jättegott ut på bilderna.
Kramar/AM

Katta sa...

Så läckert det ser ut! Vilken toppenidé att köpa färdig smördeg, jag är ju lite lat och tycker det jobbigaste är att göra degen :) Så tack för tipset, kram K

Lilla Blanka sa...

Hej vännen!

Åh dina bilder får mig att längta till Frankrike :))
Så gott det ser ut!

Det verkar gott med sparris på quichen. Sparris är alltid gott ;))

Kram och ha det fint!
Mia

Gry sa...

Mmmmm.... Ser herliig ut! Takk for oppskrift, den fikk jeg lyst til å prøve. Lett og god mat sammen med en salat, og asparges er jo bare snadder :) Takk for balsamico-tips også, har fått "dilla" på det sammen med olivenole på salaten ;)
Koselige bilder fra gamlebyen under her, vi koste oss skikkelig da vi var der en sommerdag for et par-tre år siden.
Så deilig med ny tur sørover da, nyt godfølelsen og ha gode maidager her hjemme så lenge :) Klem Gry

Ann sa...

Åh jeg får slik reisefeber av å titte inn her til deg og se alle de herlige bildene av frukt, grønt, blomster, krydder, strender og vakre idylliske steder, at det er nesten så jeg ikke våger å klikke meg inn her, hi, hi! :D Men jeg MÅ jo inn hit, er jo også redd for å gå glipp av noe! ;)))
Jeg har linket til deg i dagens blogginnlegg inne på Glassveranda! I dag har nemlig Anne på Moseplassen i samarbeid med Miljøverndepartementet og Hageselskapet sparket igang kampanjen Summende Hager på Frokost-TV (TV2) blant annet, i håp om at vi sammen kan redde humla. Jeg fikk i dag selv stafettpinnen overlevert fra Anne, og jeg har i mitt blogginnlegg valgt å gi den videre til tre andre bloggere, blant annet til deg! ;) http://glassveranda.blogspot.no/2014/05/summende-hage-og-humlestafett.html Les linken, og så håper du vil hjelpe til med å spre humleinfo du også, og at du vil gi stafettpinnen videre til tre andre bloggere du også! :)) Ha en finfin dag videre! :0)
Stor klem fra
Ann på Glassveranda.

HWIT BLOGG sa...

Säger bara ett ord...MUMS! Måste testa detta!
Ha en skön kväll,
Titti

Anonym sa...

Vad gott det ser ut och längtan tillbaka till Frankrike blir stor.