søndag 15. februar 2015

Bormes-les-Mimosas; en bortgjemt perle!

Etter en meget hektisk uke hvor jeg nå også er i full gang i ny stilling som dekoratør hos Home & Cottage, har det ikke blitt mye tid til kokkelering for min del. Men jeg lover det kommer ny matoppskrift fra meg etterhvert.

I dag vil jeg ta dere med tilbake til den vakre middelalderlandsbyen Bormes-les-Mimosas. Det er også en av mine favoritter å besøk når man ferierer langs den franske rivieraen. Flere av disse bildene tok jeg da jeg og min kjære var der for akkurat et år siden. Bormes-les-Mimosas er kåret til en av Frankrike`s mest blomsterfulle byer. Den mest kjente blomsten de er kjent for er Mimosa, som det finnes 30 forskjellige typer av her i byen.

Gamlebyen er et vakkert skue med smale koselige gater som er omringet av de velkjente pastellfargede hus.

Velger man å gå oppover de bratte gatene/trappene som blir kalt Rompi-Cuou/rumpeknekker, finner man de flotteste panoramautsiktene til bl.a Iles d`Or, Le Lavandou og Massiv des Maures. Det er også Middelhavet dere ser her.


Byen har flere koselige spisesteder. Inne i denne "grotte-lignende" restauranten skulle jeg gjerne spist et måltid, men den var dessverre stengt da vi var her.

Ellers har byen flere spennede butikker. I fjor sommer fikk jeg et tips fra noen av mine feriegjester som besøkte byen. De fant en hattebutikk hvor de lager de flotteste hatter. Viktig å vite når man tar turen innom her er at de fleste butikker er stengt mellom kl 12-15.

Vi tok lunsjen vår hos Belle Vue, men jeg har også fått tips om at Le Grand Hôtel har nydelig mat og et perfekt overnattingssted. Borems-les-Mimosas ligger syd for Ste.Maxime og tar ca 45 min. å kjøre dit. En bortgjemt perle som bare må oppleves!

3 kommentarer:

coffee in a cup sa...

ser helt nydelig ut, may-liss!
og, du, jeg og samboeren vurderer sterkt frankrike som feriedestinasjon i år :)

Maliva`s verden sa...

Så hyggelig å høre Henriette...det er bare å ta kontakt med meg ;o)

Monique sa...

Ces sont merveilleuses photos!
un bisou
Monique