torsdag 1. desember 2016

"Magiske Krakow"!

Magisk; er ordet som slår meg da jeg ser tilbake på min vandring gjennom Krakow`s brosteinsbelagte gater.

Jeg startet det hele på Wawel-høyden, som omtales som Polen`s svar på Akropolis i Athen. Her på høyden ligger kongeslottet og katedralen som har stor symbolsk verdi for det polske folk, og er et viktig sted for nasjonens identitet. 

Mens guiden står og forteller oss historien, fanger min oppmerksomhet de små rommene som er bygd på utsiden av tårnet. Jeg avbryter henne og spør, da smiler hun tilbake og forteller at de ble bygd som toaletter. Ok, da kan du jo tenke deg hvor "møkka" forsvant.....hahaha.
Krakow er en av de eldste og største byene i Polen og har faktisk vært hovedstad frem til 1609, da overtok Warszawa. Heldigvis kom de relativt uskadd unna annen verdenskrig, og er tatt opp på UNESCO`s verdensarvliste.
Ja, jeg lar meg stadig fascineres av disse gamle dørene, tenk alle historiene som ligger bak.
Videre gikk vi gjennom gamlebyen som skulle vise seg å være overdådig og vakker i en blanding av pittoresk, middelalder, renesansse og barokk.
Langs de smale gatene dukker det opp den ene restauranten etter den andre, så her er det bare å velge hvis sulten skulle melde seg.
"Moi in action";-) Denne bronseskulpturen er lagd av den kjente skulptøren Igor Mitoraj. Han er fra Polen og har bred utdannelse innen kunst både fra Krakow og Paris, etterfulgt av studiereiser i Mexico og Italia. Hans kunst er kjent for å følge klassiske tradisjoner med en postmodernistisk vri, og har gjennom årenes løp laget flere kjente skulpturer av hoder. Disse er bl.a utstilt ved British Museum i London, i Spania og på Nasjonalmuseet.
Et typisk bybilde her i Polen!
Hvite hestevogner står på rekke og rad og tilbyr oss skyss foran den vakre Maria kirken. Men vi hadde helt andre planer. Den gotiske kirken/katedralen i bakgrunnen er faktisk åttito meter høy, og er et vakkert skue både på innsiden og utsiden. Vi står nå på Markedsplassen /Rynek Glòwny), og med sine 40 000 kvm.er det den største middelaldermarkedsplassen i Europa.
Vårt mål for en liten pust i bakken var her hos Charlotte som ligger på Plac Szczepanski. Dette er et kjempe kult sted med avslappende og koselig atmosfære, inspirasjonen har de hentet fra Frankrike.
Skulle du komme hit på en varm solfylt dag, kan du sitte ute. Men vi derimot fant plass rundt et stort langbord på innsiden. Når vi tittet oss rundt, skjønte vi fort at "greia" her var å spise deres hjembakte brød eller croissant med hjemmelagd syltetøy/sjokoladepålegg rett fra krukkene på bordet. Kakaoen er også et "must" å teste. SMELT! Blir dette for søtt, er det både div.salater, sandwich og supper å velge mellom. Vi  gikk derfra mette og fornøyde med hvert vårt glass hvit sjokolade under armen. 
Etter en matbit var det tid for litt shopping. Her i Krakow kan du virkelig få svært mye valuta for pengene, selvom prisene har gått opp etter at de har blitt med i EU. Derfor er ikke importerte varer så mye rimeligere enn i Norge, men derimot alt av lokalproduserte varer får du til en rimelig penge. Disse 4 bildene er fra Kleshallen midt på den store Markedsplassen. Her kjøpte jeg faktisk et saueskinn for 9 år siden....men denne gangen ble det ikke noe shopping her inne.
Som jeg har nevnt i tidligere reisebrev liker jeg å handle med meg mat og drikke hjem. Det er de beste gavene og suvenirene synes nå jeg da, som elsker å dele mine opplevelser gjennom mat og drikke med familie og venner.  Derfor var det ekstra gøy at vi kom over denne lille delikatessebutikken Krakowski Kredens, som ligger like ved markedsplassen. Her fylte jeg opp posen med div.marmelader, sennep, honning med hele hasselnøtter og pærelikør til en mye rimelige penge enn det vil ha kostet i Norge.

Ønsker du derimot å handle klær, bør du prøve Florianska som går nordover fra Markedsplassen. Der vil du finne flere store klesbutikker som selger kjente merkevarer. Ellers har Krakow to store shoppingsenter. Det ene heter Krakow Plaza i Al Pokoju og den andre vi gikk innom;
Galeria Krakowska; link til dette senteret finner du HER! Men man forlater ikke Krakow uten å ha testet deres Spa-tilbud. Mer om det i neste innlegg og som også blir det siste for denne gang;o) Turen er i samarbeid med Polska Statens Turistbyrå og #thetravelingblondies. Forts. følger.....

Ingen kommentarer: