tirsdag 27. desember 2016

Eventyrlig julemarked i Tallinn!

Et par uker før julen ringte inn var jeg med på en spennende reise rundt i Estland. Det hele startet i byen jeg står og ser utover her; Tallinn. Ettersom vi nå er midt inne i romjulen, vil jeg gi dere litt ekstra julestemning fra byen`s populære julemarked.
Julemarkedet i Tallinn har i flere år vært på topplisten over de beste i Europa. På vår byvandring ned til den pittoreske Raekoja plass (den gamle rådhusplassen) hvor markedet holder til, passerte vi den ene flotte bygningen etter den andre. Har du ikke kledd deg godt nok, er det bare å stoppe opp ved en av disse salgsvognene å kjøpe med deg julegløgg. Den er både sterk og god, og vil gi deg roser i kinnene vil jeg tro. (Dagens rim...hi-hi)
Selvom snøen uteble, var gatene pyntet med flotte dekorasjoner og julelys som ga en eventyrlig atmosfære.
Her på julemarkedet møtte det oss et vakkert skue, med det flotteste juletreet midt på plassen omgitt av titalls små lysende salgsboder. Duften av gløgg, pepperkaker, grilling av pølser og surkål var også med på å skape den herlige jule-atmosfæren.
Men la meg vise deg litt nærmere hva disse bodene solgte. Her snakker vi lokale husflidsprodukter og flotte strikkeplagg i god kvalitet til en rimelig penge.
Trevarer, pyntegjenstander, smijern, kunst, godis, filttøfler, pølser i alle varianter, honning med mer......ja her var det noe for enhver smak og behov.
Når du betaler ca. 100 n.kr for så flotte håndstikkede votter, sokker og det samme for en flott lue med pelsdusk....ja da var julegavene fra "Nissemor" fort i boks for min del kan du si ;o)
En pose brente mandler og en massiv kokosbolle takk.....

....i tillegg et stort krus julegløgg i den andre hånden, akkompagnert med julemusikk og latter fra barn som koste seg like mye som meg.....ja da snakker vi toppen av julestemning!
Historiske dører i alle farger og varianter preger bybildet.......
....og de fleste cafeer og restauranter var også pyntet til jul. 

Fra en av sidegatene til julemarkedet dukket det opp en bakgård med flere små design-butikker og cafe. Også verdt et besøk.
Har man tid til overs vil jeg anbefale en tur innom Kalev Marzipan Museum. Her får man en god beskrivelse om historien av marsipan - hvordan medisinen som ble laget på apotek i middelalderen ble til en velkjent søtsak. Utstillingen viser ca. 200 forskjellige marsipanfigurer som har blitt laget med støpeformer som er mer enn hundre år gamle. Du kan også se hvordan de maler disse figurene for hånd, og tror du ikke vi også fikk prøvd oss på nettopp å male vår egen marsipan. Her er mitt "verk" straks ferdig til glasering og tørking, før den ble pakket i en eksklusiv pose og ble med meg hjem i kofferten.

Skulle det friste med en tur til Tallinn, noe jeg tror det gjør....må du bare innom å oppleve Olde Hansa.
Jeg befinner meg nå i den mest stemningsfylte middelalderrestauranten i Tallinn. Her fikk vi servert autentiske småretter etter middelalderoppskrift som bl.a fisk, elg, villsvin og tro det eller ei bjørn av servitører kledd i middelalderkostymer. Ikke lett å ta bilder inne i de mørke lokalene....men det autentiske middelalderstilen på interiøret og musikken gjorde det til en helt spesiell opplevelse og må bare oppleves. Les mer om Olde Hansa HER!

Fra 18. november til 7.januar er julemarkedet åpent hver dag fra 10-19. Litt mer program i helgene som du kan lese om HER!

Tallinn har mye mer spennende å by på, så det kommer jeg tilbake til på nyåret, inkl. en annen spennende by vi besøkte. Så her er det bare å følge med. Turen er i samarbeid med VisitEstonia og #thetravelingblondies. Fortsatt God Jul til deg som titter innom.

2 kommentarer:

Mette i urbantoglandlig, reise- og interiørblogg sa...

Så mye fint å se - for et julemarked!! Så fine bilder :)

Anonym sa...

Gøy å stadig vekk følge deg ❤ , god juleklem fra Ann Kristin