søndag 13. november 2016

Er du klar for ny matoppskrift? Her kommer; "Maliva`s spicy scampi-suppe"!

Jeg får stadig tilbakemeldinger fra flere av dere som ønsker at jeg skal dele nye matoppskrifter her på bloggen. Det synes jeg er veldig hyggelig! Som jeg har nevnt tidligere finner jeg stadig inspirasjon til å komponere nye oppskrifter etter mine reiser. Her i familien elsker vi supper, spesielt denne årstiden vi er i nå. Hot scampi-suppe har blitt en fulltreffer her i huset!

Denne oppskriften er nok til 3 personer, evnt.flere hvis den skal serveres til forrett. I tillegg til en pose frossen rå scampi (ca 25 stk), frisk koriander og sitrongress, er dette ingrediensene; 1 økologisk løk, 2 fedd hvitløk, 1 chili, 4 ss soyasaus, 3 ss rød currypaste, fersk ingefær og 3 stilker sitrongress, 6 dl.kraft av 1 1/2 ts kyllingbuljong i vann, 1 boks kokosmelk, 150 gr.glassnudler, 1 lime, salt og pepper.

Jeg starter det hele med å kutte opp løk, ingefær og sitrongress som skal surres på middels varme i stekepannen ca.7 min.  Så tilsettes hakket chili og hvitløk som surres ytterligere 5 min. Imens renser du scampi og husk ta vekk den sorte strengen;o) Etter 12 min. skal currypastaen tilsettes i stekepanne inkl.saften av lime. Fres videre i et par minutter.
(Jeg må tilføye at de nye knivene fra Wüsthof som jeg vant hos Howard ,er en fryd å kokkelere med. Beste kniver "ever" sier både jeg, familien og venner som må teste de ut. Howard legger vekt på kvalitet, inspirasjon og design, og JEG vet hvor jeg skal kjøpe julegaver i år! Ellers finner jeg masse inspirasjon gjennom intagramkontoen deres også; @howardkjokken ;-)

Men tilbake til oppskriften. Videre skal suppen gjøres glatt med stavmikser, og helles deretter over i en kjele. Kok opp glassnudlene i vann (denne varianten 3min), skylles i kaldt vann. Stek scampi i olje til de trekker seg sammen Tilsett salt og pepper etter smak.
Hell nudlene over i kjelen med suppen, og sjysausen fra stekepannen etter scampi`ene. Rør om! Da var det klart for servering, jeg putter de stekte scampiene oppi hver porsjon tallerken, og topper det hele med koriander og limebåt. Vil du ha en opplevelse som setter fart på smaksløkene, må du bare teste ut denne oppskriften. Lykke til!

Jeg plukket et liten blomst fra orkideen i stuen for pynten skyld, men den er ikke spiselig altså ;o) Her får dere også en sniktitt av den nye ikoniske Panthella lampen fra Louis Poulsen. Love it!
Ellers ser jeg tilbake på en utrolig hyggelig helg med gjester både fredag og lørdag. Slik var bordet pyntet i går kveld, og etter over 500 likes på instagram av dette bildet blir jeg også inspirert til å komme med flere interiørinnlegg her på bloggen etterhvert. Men først kommer flere reisebrev fra Krakow...så her er det bare å henge på! Ønsker dere alle en fortsatt fin søndag, og gratulerer til alle pappa`er der ute!

2 kommentarer:

Mette i urbantoglandlig, reise- og interiørblogg sa...

Kjempekoselig kveld med deilig mat og drikke, mye latter og en del alvor. Sånn skal det være i gode venners lag! Takk for meg :)

Mette i urbantoglandlig, reise- og interiørblogg sa...

Suppen ser både delikat og god ut ;) Takk for en kjempekoselig kveld på lørdag, inspirert av det franske :) For et vertskap :)