tirsdag 8. november 2016

En reise i kultur og gastronomiske opplevelser i Krakow`s tidligere tobakksfabrikk; Tytano!

KRAKOW! Jeg har lyst til å starte mitt første reisebrev fra Tytano "byen i byen" av Krakow, fordi jeg falt pladask for nettopp dette konseptet! Tidligere var dette en stor tobakksfabrikk på over 15 000 kvm. Det var faktisk den største fabrikken i Krakow`s historie, men i august 2015 ble den forvandlet til et kultursenter fordelt på 6 bygninger.

Visjonen bak konseptet er å skape en gastronomisk og kulturell presentasjon av Krakow, preget av nye trender innen kultur, design og underholdning. Her fylles de kule industri-lokalene opp med bl.a konserter, workshops, møter, demonstrasjoner, forestillinger og utstillinger.

Selvom dette stedet ligger litt utenfor bykjernen, tar det ikke mange minutter med taxi å komme hit for under en 50-lapp.
Og når du ser på den spennende menyen i det kule lokalet til en av restaurantene; Miedzy Miastowa, skjønner jeg at jeg har kommet på rett plass. Det sa jeg faktisk før maten ble servert....en asiatisk scampi-rett med fritert søtpotet til. Beste lunsjen på lenge!

I tillegg til det industrielle interiøret, har eierne hentet inspirasjon fra kjøkken/smaker/kulturer i byer som f.eks. LA, Mexico City, og New York til Barcelona, Berlin, Stockholm, Tel Aviv til Tokyo.
Grunnleggerne understreker at Tytano er åpen for nye initiativer og støtter mennesker som tror på sine ideer. DET LIKER VI!!! Alle kan være medlem av Tytano-samfunnet, det eneste du trenger er fantasi og motivasjon. Så kanskje det var akkurat rundt et bord her ute, idèen om å skape en "fransk"bistro ble til.
Når undertegnede er frankofil....og navnet på bistroen var BonJour CaVa, kunne jeg så klart ikke gå glipp av å ta del av stemningen her inne også. Navnet er jo typisk begrep i Frankrike...Bonjour = God morgen, Ca va = Hvordan går det?

.....jo takk bare bra, men hva skal man velge, jeg er jo egentlig mett etter lunsjen. Hmm? Her serverer de ekte franske paier og kaker lagd med kun naturlige ingredienser. Dette gjør at utvalget varierer fra årstid til årstid.

"Lykken i livet er et kakestykke"......så får jeg prøve lykken da;o)


Her har de også lagt vekt på kreativiteten...rosetter lagd av gamle bøker som vegg dekor.
...Og der fant jeg lykken....Yummy!
"Jeg savner deg".....ja det gjør jeg også, så hit må jeg ta med min kjære engang!

Et kunstverk på plassen utenfor som viser at vi befinner oss på en arena for kunstneriske og sosiale aktiviteter. Fashion Forum, selger bl.a polsk design klær, møbler osv. Dit må jeg også innom neste gang.
En sniktitt innom Veganic Restaurant også, men kun for å ta bilder til deg for nå var magen min full for å si det sånn!

Her serverer de et bredt utvalg av vegetar-mat, hjemmelagde kaker og grønnsak/urtejuice, itillegg til deres store bar som serverer håndlaget øl, økologiske viner og fargerike drinker.
For meg holdt det med en fargerik sofa denne gangen hi-hi. Jeg elsker å dra på slike oppdagelsesreiser som jeg hverken har lest eller hørt om tidligere. Ja hvor går ferden videre i Krakow`s gater mon tro......håper du henger med? Jeg må tilføye at det å reise med #thetravelingblondies som består kun av min journalist/bloggkollega Eli bak bloggen Ditpepperngror og meg, er utrolig hyggelig. Og xtra hyggelig er at så mange forskjellige destinasjoner ønsker å sende oss på tur. Denne turen var i samarbeid med Polska Statens Turistbyrå!

1 kommentar:

FREEDOMtravel sa...

Det här stället skulle jag gilla! Men så gillar vi Polen :) I december ska vi till Warszawa på julmarknad :)