lørdag 29. oktober 2016

Reisebrev fra fjellandsbyen Minerve i Languedoc!

I Languedoc mellom fjellkjeden Montagne Noir og Canal du Midi, ligger en av de vakreste landsbyer i Frankrike; Pittoreske fjellandsbyen Minerve. Her er det mye spennende å si rundt byens historie, men i dette innlegget ønsker jeg heller å ha fokus på bildene jeg tok. Skulle du derimot være interessert i historien, legger jeg ved link HER!

Minerve er anerkjent for sine gode viner. Romerne plantet de første vinstokkene her, og i århundrer har Minervois-området levert en robust fyldig og fruktig vin som blir bedre med alderen.

Jeg befinner meg nå i en typisk autentisk middelalder by, med smale brosteinbelagte gater, gamle steinhus og små hager bak "frodige" porter. Akkurat slike steder som jeg elsker å besøke i Frankrike;o)
Minerve har flere små butikker og en fin bokhandel Paroli der du kan kjøpe en kopp kaffe mens du går gjennom utvalget av gamle og nye bøker. Byen er også et populært sted for kunstnere og håndverkere, og her finner man opptil flere kunstgallerier bl.a i 2.etg hos Paroli!
Håndlagde symboler utenfor kirken som står på toppen av landsbyen. Duen er hugget i stein av den lokale kunstneren Jean-Luc Sèverac.
Church of Saint Etienne er fra 11.århundre og hvor alteret visstnok er datert til år 456. Her snakker vi gamle historiske bygninger.

En titt inn i et vindu fra gaten hvor et keramikk-galleri holdt til.
Vi passerte også flere restauranter/cafeer på vår varme "byvandring", og beste stedet å spise her er nok Michelin-restauranten; Restaurant Relais Chantovent. Der kan du spise et bedre måltid med fantastisk utsikt utover juvet nedenfor. Anbefaler å ringe for bordbestilling; 04 68 91 14 18.
Byen er så og si bilfri, så her må man parkere bilen på toppen av åsen. Men det er ikke lange veien å gå før du møter dette synet. Broene og bygningene er for det meste lagd av kalkstein, og det er det som er med på å gjøre byen så sjarmerende spør du meg.
Her står jeg på broen hvor engang elven Cesse rant gjennom den naturskapte tunnelen. Jeg kom meg aldri ned der turisten på bildet står, men anbefaler å ta med joggesko og vannflasker....å utforske mer av de fantastiske naturområdene rundt landsbyen.

Ved inngangsporten ser vi restene av Château....og i bakgrunnen er himmelen "alltid" blå! Det ble dagens rim;o) Jeg avslutter denne spennende reisen fra landsbyen der mine venner har feriehus; Bize-Minervois! Forts.følger.......

Ingen kommentarer: