torsdag 6. oktober 2016

På matmarkedet Les Halles i Narbonne!

"Veien til et lands hjerte går for min del også via magen". Derfor var det gøy å få oppleve regionen Lanquedoc`s mest populære matmarked Les Halles i Narbonne.
Når man ønsker å bli bedre kjent med kulturen i et nytt land man besøker, anbefaler jeg å besøke det lokale matmarkedet. Der kommer man virkelig inn på kulturen, og hvor alle sansene blir satt i bruk.
I de fleste landsbyer i Frankrike holdes det matmarked minst en dag i uken. Les Halles derimot holder åpen 365 dager i året, fra klokken kl 7 til 14.
Salgsbodene fylles opp med over 70 forhandlere og produsenter som selger de beste råvarer og kortreist mat til gourmeter, kokker og matelskere. Her kan man virkelig sikre seg alle typer smaksprøver.
Jeg må også få med at i Frankrike setter de matsikkerheten svært høyt, så her kan man trygt kjøpe med seg det som måtte friste.
Men det er også en opplevelse å sette seg ned på en av de små restaurantene midt blandt alle salgsbodene. Chez Bebelle er den mest populære inne i denne mathallen, og eies av en tidligere rugby-stjerne. Etter et program fra nettopp denne restauranten på Fransk Tv, vil jeg anbefale å reservere bord for her blir det fort fullt. Her serverer de bl.a fantastisk god grillet biff som kommer rett fra slakteren. Samtidig får man gratis "underholdning" med livet rundt der du sitter og spiser;o)
September er måneden hvor druene høstes inn....og her snakker vi de søteste druer.
Årgangsvin er en ting, men "årgangsost" klarer jeg meg fint uten. I hvertfall når man befinner seg i et land med ca.250 forskjellige typer oster å velge mellom, og til en mye rimeligere pris. 

Her har de også egen butikk som selger økologiske varer for de som er opptatt av det....
.....og alltid salg av blomster er det på slike markeder.
Også inngangspartiet til mathallen fascinerte meg, og i tillegg til resten av den spennende byen Narbonne som jeg skal ta dere med til i neste innlegg.
Da var vi tilbake på takterrassen til min venninne Mirjam, hvor dagens innkjøp skal spises. Vi har som sagt begge bodd i Frankrike og pussig nok er det akkurat det samme vi finner som våre favoritter. Så her kan dere tro vi koste oss, etterfulgt av grillet lam og verdens beste grillpølser. Livet her nede må bare oppleves tenker vi begge, der vi sitter under stjernehimmelen som åpenbarte seg over oss utover kvelden!
C`est la vie.....en France!!!!

1 kommentar:

Furulunden sa...

Ser helt fantastisk ut 🍃