onsdag 15. juni 2016

Østerssmaking ved Europa`s svar på den Kinesiske Mur i Ston!!

Etter en vakker biltur gjennom øya Hvar (ca 75km), tok vi fergen tilbake til Drvenik.
Neste stopp er Dubrovnik, men først en stopp innom Ston. Der ventet nye spennende opplevelser på oss.
Vi fortsatte kystveien sydover i vakre omgivelser ca.1 1/2 time før vi ankom Ston. Langs veien dukket det plutselig opp et område som kunne minne oss om rismarkene i Asia. Her var det også flere kilometer med salgsboder med lokale produkter langs veien. Nysjerrige som vi er, måtte vi så klart stoppe å teste ut varene. Så etter noen smaksprøver, ente vi opp med bl.a hver vår flaske olivenolje. Vil også få med at vi kjørte gjennom Bosnia Hercegovina på veien til Dubrovnik. Da er det viktig å ha med pass!
Etter også å ha passert flere østers- og blåskjellsanlegg ankom vi endelig middelalderbyen Ston. Foran oss her skal vi bestige Europa`s svar på Den Kinesiske Mur. Med sine 5, 5 km lang er det den nest lengste muren i verden, og blir kalt "The Walls of Ston"
Hit men ikke lengere for min del, eller for oss begge. Men skjønner godt at det er populært å løpe maraton her på muren for de som er noe mer trent enn oss;o) Maraton arrangeres hvert år, og skulle det friste for din del er det bare å melde seg på. 18.september arrangeres nytt Ston Wall Marathon. For mer info klikk HER!

Ellers var den lille byen sjarmerende i seg selv, med smale gater, gamle bygninger og fontener omgitt av mye historie.

I tillegg til muren er Ston også kjent for sine saltverk som er middelhavsområdets eldste og best bevarte. Havsaltet produseres etter teknikk fra helt tilbake til Dubrovnik-republikkens dager, og disse gamle gruvevognene er fortsatt i bruk. Så hit kommer de fra hele verden for å høste salt. 
Det er ingen tvil om at vi i år igjen, er på en kulinarisk reise gjennom Kroatia. Itillegg viser det seg at nok engang opplever vi at det kroatiske kjøkkenet er like rikt og allsidig som deres naturomgivelse er.

På andre siden av muren ligger den lille fiskelandsbyen Mali Ston. Den er mest kjent for å ha en av landets mest eksklusive gastronomiske nytelser, nemlig ØSTERS! Kun et steinkast fra vårt restaurantbord på Vila Koruna, står fiskeren og forbereder dagens lunsj til oss.
Hva gjør man når man får dette fatet servert? Sier at man ikke liker østers? Nei, jeg bestemte meg for å gi østers en ny sjanse. Sist østers-opplevelse i Vest-Sahara/Dakhla var jo ikke så avskrekkende, og her snakker vi noe av de beste østersene i verden. Til tross for sin slimete konsistens, nøt jeg hver bit...tro det eller ei. NÅ kan jeg faktisk si det samme som Eyvind Hellstrøm; "Jeg elsker østers, det er som å omfavne havet å kysse det på munnen". Derimot min kollega Eli som er vant til livet i Afrika, klarte ikke å svelge en engang. Ha-ha-ha.....jeg vil tro at det var litt av et syn for de rundt oss å se oss "in action".
Men for de som ikke liker øster, skal jeg love at alt det andre smakte fantastisk godt. Favoritten er nok Crni rizot; svart risotto som får sin farge fra hovedingrediensen - blekksprut.
Selvom jeg ikke tok bilde av den nydelig vinen vi fikk servert, må jeg tilføye at vi også her befinner oss i et populært vindistrikt. Jeg vil derfor anbefale å besøke vingården til Frano Milos som ligger like ved Ston. Vinen derfra har vi fått servert på flere av våre restaurantbesøk. Link til nettsiden finner du HER!

For en dag sier jeg bare, og eventyret bare fortsatte en times biltur videre i Dubrovnik. Forts.følger......(Turen er i samarbeid med Kroatiska Turistrådet / #thetravelingblondies)

2 kommentarer:

Alicia sa...

QUE RICO PARECE TODO!!!
SALUDITOS

Monique sa...

It is a nice trip!