onsdag 25. mai 2016

Biltur i Kroatia! Første stopp; Split!

God kveld! Da er jeg tilbake i Norge igjen etter en fantastisk reise til Kroatia som jeg vil kalle; 7 days in heaven on earth! Etter fjorårets tur til Istria-halvøya, ga det mersmak å reise tilbake til Kroatia. Jeg var ikke vond å be med på tur da Kroatiska Turistrådet inviterte meg tilbake. Denne gangen var det kun min bloggkollega/journalist Eli bak bloggen DitPeppernGror og jeg som skulle utforske nye eventyr på egenhånd.

Vi la opp vårt eget program, og ettersom vi denne gangen disponerte egen bil valgte vi å utforske bl.a Makarska-rivieraen. Vi startet tidlig på morgenen, og tok fly fra Gardermoen til Split hvor vi hadde en overnatting.
Jeg viste lite om Split før jeg landet her, så først en liten oppdatering om Kroatia`s nest største by. Selvom det skal være en storby, bor det ikke mer enn litt over 200 000 her. Split er 1700 år gammel, og holder seg evig ung oppdaget jeg fort. Det første som møter oss på byvandringen sammen med guiden vår er porten inn til palasset Dicoletian. Den ble oppkalt etter den romerske keiseren som grunnla byen, og står på Unesco`s liste over verdens kulturarv. Det er innenfor disse murene gamlebyen befinner seg med yrende liv, torg og koselige resturanter. Om du får klesvasken i hodet gjør det bare enda mer sjarmerende spør du meg;o)
Dere som følger meg vet nok at jeg liker å få med meg markeder i de forskjellige byene jeg besøker, her var intet unntak. Split har også marked som holdes åpent hver dag. Her selges bl.a lokale råvarer, noe håndarbeid samt antikviteter og annet "stæsj".
Men tilbake til palasset igjen. Jeg lar meg fascinere av den gamle kalksteinen og marmoren som palasset er bygd av. Samme steinen fra øya Brac som ligger utenfor Split, ble brukt til å bygge Det hvite hus i Washington DC.

Vi fikk også med oss en hyggelig oppvisning av vakre toner, sang og dans fra disse flotte jentene kledd i forskjellige folkedrakter fra Kroatia.
Angående shopping, er nok Split mest kjent for omsetningen av solbriller. Da snakker vi orginale merker til en rimeligere pris enn på taxfree.
Ellers har byen uttallige gode restauranter, hvor også interiøret er vell så spennende synes nå  jeg da. I hjertet av gamlebyen ligger Mazzgoon Food hvor vi koste oss med et enkelt måltid i bakgården. Det grunnet at vi var mette etter dagens lunsj hos Konoba Varos, som også er verdt et besøk. Der serverer de tradisjonell og kortreist mat fra Kroatia. Fisk og skalldyr i alle varianter falt i smak hos oss begge. Men tilbake til førstnevnte. I går fikk jeg en hyggelig mail med bilder fra fornøyde gjester hos nettopp Mazzgoon Food, dvs.min kollega Lotte og kjæresten. De skrøt både av 3-retters middagen, vinen, prisen og ikke minst hyggelig betjening, etter tips fra meg på Instagram. GØY!
Men jeg må også få med et tips til; Bokeria kitchen & wine. Her står også maten/vinen i stil med interiøret. Anbefales!
Så var vi kommet til overnattingen vår i Split. Vi kunne ikke bodd bedre på det flotte 5-stjerners hotellet Hotel Park.
For meg minnet det faktisk om Dior-huset i St.Tropez. Her er utsikten fra suiten vår. Hotel Park ble nyrenovert i 2015 og ligger rett ved den berømte Bacvice-stranden. Det tok oss 10 min å gå inn til sentrum.
Etter noen gråværs dager hjemme i Norge, kan dere tro det var godt å lande i hver vår go`stol med iskald Prosecco fra Slovenia. Noe av det bedre vi har smakt faktisk!!

Fra den store terrassen og utebassenget, har hotellet overflod av luksuriøse fasiliteter. Her kan trekke deg tilbake og benytte deg bl.a av velværesenteret, inkludert massajesenger, badstu og det berømte saltrommet.
Etter en god natt søvn, var det opp til et bugnende frokostbuffè. Så var det å legge planer for reisen videre, og den blir spennende lover jeg. Vi kjørte sydover langs den vakre kysten ca.65 km og overnattet i "Charterfavoritten".........kan du gjette hvor neste stopp er? Forts.følger ;o) (#thetravelingblondies #croatiafulloflife @croatiafulloflife)