onsdag 15. juli 2015

Tilbake til vakre Grimaud.

Bonsoir! I dette innlegget skal jeg ta dere med til en by jeg har skrevet altfor lite om her på bloggen. Med utsikt utover Middelhavets krystallklare vann, befinner jeg meg nå i landsbyen Grimaud.

Vil man trekke seg tilbake fra de travle byene i områdene rundt (Les Issambres 20 km/Ste.Maxime 13 km/Port Grimaud 6 km/St.Tropez 12 km), er Grimaud et perfekt sted å finne den rolige provencalske atmosfære.

Når jeg går på brosteinene oppover "labyrinten" som svinger seg mellom gamle bygninger med historiske dører, balkonger med bugnende blomsterkasser og skodder i alle de typiske provencalske farger.......slår det meg at det er akkurat det som fascinerer meg med dette området av Frankrike.


Det er ingen tvil om at Grimaud`s middelalderske sjarm og historiske rikdom tiltrekker turister fra hele verden. Denne dagen var det altfor varmt for min del å bestige ruinene av et 11.århundre slott, men må oppleves hvis du tar turen hit. Fordi selvom det er en ruin, gir dette historiske monumentets massive tårn et glimt inn i sin opprinnelige skjønnhet og alder.

Noen få butikker finner man også her, bl.a hvor man selger håndlagde varer og kunst. Like ved Grimaud ligger også det store bruktmarkedet; Brocante du Jas des Roberts som er åpent hver søndag formiddag. Dit tar jeg med dere i neste innlegg;o)

Ellers er det flere koselige og gode restauranter her i Grimaud, men vi tok lunsjen hos Le Clem's. Det er favoritt stedet til flere av våre franske venner, spesielt er maten de serverer her i vinterhalvåret noe av det bedre i området mener de. Men jeg synes også min porsjon Moules et frites var noe av det bedre jeg har smakt....så hit kommer vi garantert tilbake. Da sees vi der jeg trives aller mest....eller kanskje ikke i 42 varmegrader....forts.følger;o)

Ingen kommentarer: