torsdag 11. juni 2015

Fra gourmet til bondekost i "verdens minste by" Hum!

Lunsjen i Hum tok vi altså her på den vakre terrassen hos Humska Konoba. Det hele startet med en god porsjon skinke, trøffelost, oliven etc. Vi spiste opp flere slike fat. Ikke på grunn av at vi var redd for å ikke få mer mat, men det smakte så utrolig godt.
Fra sjømat langs kysten i Kroatia, befinner vi oss nå midt inne i landet. Så her fikk vi servert skikkelig solid hjemmelagd bondekost. Den ene lokale kjøttretten etter den andre.

Det hele avsluttes med en type brød/potetkake med smakfull blanding av aspargesbønner, bacon og fløte. Til kaffen fikk vi smultbakst drysset med melis.  YUM!


Jeg må innrømme at både maten, de forskjellige lokale vinene, og trøffelen vi har spist på vår reise har overrasket meg til det positive. Mye har endret seg siden jeg var her på slutten av -80 tallet. En god blanding av smaker fra Italia, Frankrike og Østerike kan jeg vel si.


#2blondies (Eli og meg) ble transportert helt opp til denne byen, mens flere av de andre rundt dette bordet hadde lagt bak seg flere timers "hiking" gjennom vakker og eksotisk natur. Hva vi valgte istede? Vel, det får jeg kanskje ta en annen gang;o)
På veien tilbake til fjellandsbyen Motovun hvor vi bodde, var vi også innom en Trøffel-farm hvor vi fikk både omvisning og smaksprøver.



Nok en dag med mye god mat, og spennende opplevelser er på langt nær over. Men dere kan tro det var godt å ta seg en svømmetur i bassenget på hotellet, og bare slappe av i solsengen før nye eventyr ventet oss. Siden jeg kom hjem fra Kroatia har jeg jobbet så og si døgnet rundt. Det grunnet at jeg allerede neste uke reiser på "laaaang" ferie sammen med familien min. Åh som jeg gleder meg til det! Men håper jeg rekker å få lagt ut et par innlegg til, bl.a fra vår pikniktur og "Glamping" i Fazana. Håper dere henger med? Forts.følger....( Turen er i samarbeid med ShareIstria)

1 kommentar:

FREEDOMtravel sa...

Trevligt att prova lokal mat - både finare mat och enkel "bondmat" kan ju vara gott! I Polen till exempel tycker vi ofta att vi fått enkel och rustik med väldigt god och vällagad husmanskost! :)