søndag 29. desember 2013

Dette blir et personlig innlegg om "Det gode liv i Frankrike".

"Alt begynner med en tanke som kan bli til en drøm, og en drøm kan bli til en virkelighet"; sitat Kp (mannen min). For oss ble dette en virkelighet da vi to med våre døtre som da var 15 og 19 år pendlet mellom Norge og Frankrike en periode (grunnet min dårlige helse). Vi hadde en fantastisk bilreise nedover, hvor vi bl.a overnattet i vakre Alsace. Selvom vi var midt i mars måned i 2012, ankom vi  vårt "andre hjem" i Les Issambres like ved Ste.Maxime i 26 varmegrader.
Da jeg våknet den først morgenen var det helt uvirkelig og tenkte med meg selv; nå er vi virkelig her! Nå måtte vi forholde å lære oss å leve i en annerledes kultur.
Klimaet innbød til å være mye ute gjennom hele året, og passet perfekt til min helsesituasjon. De fleste måltider lagde vi hjemme og spiste ute på terrassen. Nå vet vi hvordan det føles å være en fremmed i et land hvor kulturen og kodene er så annerledes enn i Norge. Men vi gikk inn i  utfordringene, og startet bl.a på språkkurs, og fant etterhvert et nettverk med franskmenn og innflyttere fra forskjellige land.
For å bygge opp et nettverk rundt vår yngste datter, startet hun på en fransk privatskole i Ste.Maxime. Men hennes skolehverdag ble tung og utfordrende, og avsluttet etter noen uker. Det franske skolesystemet kunne jeg ha skrevet mye om, men velger å se positivt på opplevelsen vår datter hadde. For som hun sier i dag; jeg ville ikke vært det foruten. Dette er bare noen av våre erfaringer som ble en utfordring, men som også ga oss en lærdom om hvor godt vi egentlig har det i Norge. De fleste av dere som følger bloggen har nok også fått med dere at jeg er gift med en musiker/artist. Så det var utrolig gøy å ta del av flere konserter han var med på.


Jeg hadde nok en illusjon om at franskmenn var mer åpne og imøtekommende. Jeg trodde f.eks. at vi ble fort innbudt med hjem til dekket langbord med mat, prat og god drikke, men vi måtte aktivt inkludere oss selv i dette. Noe som ga oss mange minnerike stunder, og kom mer inn på det franske folk.

I høysesongen av turisme, møtte vi så utrolig mange flotte mennesker/familier. Det ble mange innholdsrike stunder som blir minner som aldri noen gang blir glemt.
Jeg fikk også truffet mange koselige bloggvenninner som jeg tok med på bl.a bruktmarkeder/brocante, restauranter eller på lunsj/aperitif hos meg. Men "høydaren" må jeg nok innrømme denne sommeren ble jenteturen jeg hadde til lavendelåkrene like ved Moustiers Sainte Marie. Ellers opplevde jeg og familien mange nye perler på våre utflukter, storbyen Aix-en-Provence, Cassis og Moustiers Sainte Marie har nok blitt favorittene.
Ettersom vår yngste datter som nå er 17 år ønsket å fullføre videregående i Norge, og sykdom i familien måtte vi sette nesa hjemover igjen. Det har vært fint på alle måter, men samtidig tøft for meg å skrive om endringene her på bloggen. Vi opplevde som familie et langt friminutt i livene våre, hvor vi fikk mye tid til å være sammen. Vi ser på dette som en verdifull investering, samt at det var godt for helsen min å leve i et varmere klima.
 Nå går vi inn i et nytt og spennende år, og i den anledning vil jeg ønske dere alt godt for det nye året! Samtidig vil jeg avslutte dette innlegget med noen ord fra min kjære mann; La oss leve drømmene, gripe dagene å nyte stundene. La oss se hva vi har når vi har det, og ikke se hva vi hadde ved å ikke ha det mer. (Kp)

21 kommentarer:

Anonym sa...

Fantastisk innlegg, Nydelig blogg og er vakker dame! Stå på videre. ;)

Rummet för välbefinnande sa...

Underbart att läsa!!!!
Drömmar är till för att drömmas, att njutas och att levas när tiden är rätt. Att sedan vara tacksam för det som varit och att förstå när man ska släppa taget så man kan öppna upp för det nya som kommer.

En dröm som jag har är att uppleva Frankrike under året som kommer, och när/var/hur det kommer att bli har jag än ingen aning om. Men, kommer det så kommer det. Då hoppas jag att du kan ge lite fina tips på boende kanske?!?

Önskar dig ett riktigt GOTT NYTT ÅR!
Kram Mia

tronderlivetmitt sa...

Så utrolig modige dere er.. Tørre å gjøre det dere drømmer om. Og hvorfor ikke - det er ikke noe nederlag å måtte gi opp.. Artig å lese dette. Spesielt siden vi leide feriehus i Les Issambres for en del år siden. Da var det forøvrig stor skogbrann i området, som resulterte i evakueringer og at vi fikk kjenne på frykten ved en brann som herjet villt.. Vakker del av Frankrike. Lykke til videre.

Martilie sa...

Så utrolig flott skrevet! Atpr stor respekt av å dele med oss og masse masse lykke til fremover med pendlertilværelse.

Sikkert er det at dere får de fint uansett hvor <3

Klem

Anonym sa...

Oj, oj may liss! Du skriver så fint, jeg blir helt rørt i hjertet. Ja, tenk sånn hadde/ har du det,. Jeg har vært så heldig å komme inn i ditt liv og fått dele dine opplevelser<3. Fantastisk !! Jeg beundrer ditt engasjement og ditt åpne flotte vesen. Tusen takk for nok et gang et flott innlegg .

Stor stor klem fra Cathrine

Anette Willemine sa...

Nydelig tilbakeblikk i ord og bilder fra tiden deres i Frankrike. Er helt enig med din kjære; nyt stundene!

Håper du koser deg i romjulen, med eller uten sne.
Her sier jeg gjerne takk til å få litt sne nå, savner at det lyser opp med hvitt ute. :)
Likevel, vi fyrer i peisen og nyter julen uten den. :)

Ønsker deg en et vakkert nytt år, og håper 2014 vil bringe deg mye godt, Mayliss!
God klem fra,
Anette Willemine

Anita sa...

Takk for et flott og åpent blogginnlegg. Har fulgt bloggen din en god stund og liker den veldig godt. Så fint du deler dine opplevelser. Gleder meg til å følge bloggen inn i det nye året. Ønsker deg og dine et godt nytt år.
Hilsen Anita

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Det är alltid lika spännande och läsa hur ni har det, fina tillbakablickar på året. Så roligt och plocka ut bilder och minnas.
Om vi inte hörs före önskar jag dig ett riktig GOTT NYTT ÅR.
Kram till dig fina bloggvän
AnnaMaria

Anonym sa...

Utrolig koselig tilbake blikk på et fantastisk år dere hadde og for at du skriver så godt og åpent:)
Det er som du sier viktig å kunne følge drømmene en gang, så sant det lar seg gjøre....
Kan tenke meg dere alle sitter igjen med masse flotte opplevelser på både godt og vondt (hvis man kan si det sånn)
Ønsker dere alle godt i Norge nå og et
RIKTIG GODT NYTTÅR hvis jeg ikke får tatt turen innom deg før:)
Masse varme klemmer Merete

Unknown sa...

Så fint det var på lese reisebrevet ditt og tilbakeblikket for 2013.

Ønsker deg og dine Godt Nyttår ;)

Klemmer fra Monica

liven sa...

Nydelige bilder og kjekt lesestoff Maliva!
Viktig å leve ut drømmene sine ja...vi har jo bare dette livet.

Alle gode ønsker for det nye året.
Klem!

Anonym sa...

For et fantastisk flott innlegg du har delt med oss.. Er sikker på at dere har lært og erfart masse den tiden dere har bodd i Frankrike.. Nydelige bilder..Og kloke ord fra din mann =) Godt nytt år til dere alle måtte det bring masse positivt til dere alle =) Klem Kerstin D Røskeland

Katta sa...

Så fint inlägg Maliva! Vackra bilder och vackra ord både från dej och mannen din. Önskar dig ett fint år som kommer, varm kram Katta

Bente sa...

Jeg føler at jeg har "kjent" deg en stud May-Liss, og fulgt med på drømmen som ble virkelighet. Dere er virkelig tøffe, og du som deler dette med oss. Nå har jeg blitt virkelig kjent med deg gjennom min datter. Livet er underlig, og så sant grip dagene og nyt stundene.

Unknown sa...

Jeg har hørt samme erfaring som din, flytte til utlandet med barn, er ofte tøft, da skolevesenet er ganske forskjellig fra det vi kjenner i Norge. Dette tilfellet jeg tenker på, skjedde i Italia, nevnte familie bodde her i ett helt år (som var planen) men barna savnet venner/skolen veldig vet jeg.

Det er nok enklere når man kun er ett par. Da er det bare deg of ens kjære man skal passe på har det bra.

Dette vil for alltid være et utrolig fint minne, for deg og hele din familie, jeg tror man lærer mye på et slikt utenlands opphold. Man får ett "bredere syn på verden" og tenk på alle menneskene du har møtt på din vei?

Det å treffe nye mennesker, syns jeg er noe av det morsomste og da særlig nå man oppdager "kjemien stemmer" og det med en italiener, og i ditt tilfelle - med en franskmann.

Men, når det er sagt, jeg kunne ikke levd UTEN også å ha mitt hjem også i Norge.

Lykke til videre kjære deg, du vil se at du likevel vil få oppleve det beste av Norge og Frankrike, "pendle frem og tilbake" er ingen dum ide :)

Ønsker deg alt godt i 2014 !

Trines Hus og Hage sa...

Hei på deg
Er inne på bloggen din for første gang, ble tipset i går da vi feiret nyttår sammen med ei du kjenner, Hilde J.
Veldig hyggelig og interessant å lese om hvordan dere har hatt det dette året i Frankrike, og det høres utrolig flott ut å kunne ta et slikt år ute. Jeg er sikker på at det ble veldig sammensveisende for dere som familie også. Skjønner dere har fått opplevd mange, mange herlige opplevelser og minner for livet.

Jeg likte så godt visdomsordene til mannen din. Viktig å ta vare på dagen og leve livet her og nå, gripe stundene som han sier.

Ønsker deg et godt år i 2014.

Beste hilsen fra Trine

Unknown sa...

Veldig interessant å lese! For en opplevelse dere hadde og så bra at dere er tilbake med god miner og åpen for flere muligheter.

God nyttår :-)

Vicky

Furulunden sa...

Spennende lesning!! Kanskje vi skal ta en kaffe eller te en vakker dag!! Mette

trine sa...

Hei,
Takk for inspirerende blogg. Å leve et år i Frankrike er en drøm for mange, også for meg... men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare å gjennomføre et slik prosjekt rent økonomisk. Har du noen tips du kan dele? På forhånd tusen takk!
:-)

trine sa...

Takk for en inspirerende blogg! Et år i Frankrike er en drøm for mange - inklusive meg. Men jeg forstår ikke hvordan jeg rent økonomisk skal kunne gjennomføre et slikt prosjekt. Har du noen gode tips til dette du kan dele? På forhånd tusen takk!
:-)

Elin M sa...

Flott lesing og elsker de små kommentarene til Kp som er tatt med ;) håper vi ses mer på mølla!