tirsdag 7. mai 2013

Polo Club-event i St.Tropez

"Ja til nye opplevelser sier jeg bare", og i dag ble det nok en flott og opplevelsesrik dag. Den startet først med en omvisning på området som disponeres av opptil 300 hester (poloponny som de kalles) i høysessongen.

Jeg vet så og si ingenting om denne sporten, kun sett polospill på film, og bilder. Det gjelder sikkert de fleste av dere, derfor deler jeg litt av infoen vi fikk i dag.

Polo, er et ballspill til hest på gressbane mellom to lag à fire ryttere med langskaftede køller. Spillets hensikt er å slå en treball gjennom motstandernes mål. Spillet er vanligvis 6 omganger à 7 min. Dette er et hardt og raskt spill, hvor ofte hestene må byttes ut underveis.

Dette spillet viser seg å være meget gammelt, faktisk oppstod det i sentrale Asia som en krigsøvelse. For ca 2500 år siden kjent fra Persia, og deretter til Arabia, Tibet, Kina, Japan og til India 1200-tallet. Rundt 1870 brakte britiske kavalerioffiserer polo med seg fra India til Storbritannia, hvor det ble en sport for overklassen og offiserer. Det ble raskt populært også i Usa og seinere i Sør-Amerika. I Argentina er polo en nasjonalsport, og Norges Poloforbund ble stiftet i 2001.

Så gikk omvisningen videre forbi en butikk som vi kunne shoppe litt, men da jeg så prisene rygget jeg fort ut av døren igjen. Vi snakker fortsatt om "overklassen" tenkte jeg.

Jeg var heller klar for en aperitif, og den ventet på oss her ute på terrassen. Faktisk var det deilig at det var litt overskyet ettersom antrekket ikke var av den luftige varianten;o)

Her var det et godt utvalg av drikke, samt smakfulle snacksbiter som jeg ikke tok bilde av.

Det jeg ikke viste var at vi nå var på en populær italiensk restaurant med to michelin-stjerner, og det forstod jeg godt etter at 3-retters lunsjen var spist opp. Hva vi spiste og bilder fra dekket bord, det får vi ta i neste innlegg. En ting er sikkert, både mannen min og jeg med flere har avtalt av vi skal tilbake å få med oss en kamp i løpet av sommeren. Ps! Døtrene også sier de her.......

2 kommentarer:

Monique sa...

Nice! I love horses!!
Hugs!
Monique

Anonym sa...

Så kjempe gøy:)
Håper dere hadde en herlig dag:)
Ønsker deg noen herlige dager
Klem Merete