lørdag 28. juli 2012

Aix-en-Provence

Etter kun en times biltur gjennom et vakkert landskap, med bl.a åkere fulle av solsikker og oliven (lavendel derimot er blomstringen over for i år), ankom vi Aix-en-Provence en tidlig formiddag.

Dette er en av mine favoritt storbyer her i Frankrike. Vil du lese mer om byen kan du gå tilbake til et tidligere innlegg, som du finner HER!

Her var det så klart marked, og som dere sikkert skjønner er markeder i alle varianter det "store" her i Frankrike.

Det finnes utallige koselige spisesteder, sikkert fordi vi også nå befinner oss i en virkelig stor studentby.

I varmen kunne det friste med forfriskelser fra denne "sjappa", men ettersom vi kun var raskt innom for at døtrene våre skulle shoppe litt...valgte vi istede å kjøpe med oss hver vår croissant.

Det er her i gamlebyen de fleste butikkene ligger. Jeg lar meg fasinere av brosteinen, og vips fikk dere et bilde av mine velbrukte sandaler også;o)

Stemning å høre en vakker fiolinkvartett med innspill av irske folketoner mens vi ventet på jentene.

Aix-en-Provence er også kjent for sine dyktige kunstnere som har funnet veien hit gjennom årene. Flott at de tar vare på kulturen og pynter opp kjedelige murvegger og porter.

Det nærmer seg lunsj, og den skal inntas i vakre Cassis....fort.følger.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hei!
Så herlige bilder:) må virkelig være godt å kunne bo sånn, virker litt fjernt fra oss her:)
Herlig markeder og fantastisk frukt butikk:)
Ha en herlig lørdag

Klem Merete

Bente sa...

Åååå nydelige Aix. Hvis du ser stolen i min header er det tatt i Aix. Hos Paul Cézanne hus. Jeg innbilder meg at han har sittet i denne stolen.
Herlige Frankrike.

Bente

Sologbolig sa...

Åååå, herlig!! Så enig med deg i at Aix er ein flott by. Vi var der i vinterferien i år (noen dager i Marseille og noen i Aix). Været var nydelig, byen var nydelig, alt var bra. Da var platantrærne uten blader, bare de lysegrå stammene lyste !!Vi bodde på et herlig hotell som tidliger hadde vert et kloster -Hotel des Augustines. Ellers så drar eg til Nice om et par dager- blir litt farting omkring også
Ha fine dager !! Klem fra Sigfrid

Maliva`s verden sa...

Hei Sigfrid.....takk for at du la igjen tips til overnatting, og kos deg masse i Nice og de stedene du skal besøke;o)

Thelma Louise sa...

Så herlig..)) skjønner dere koser dere.:))

Hvordan er det med varmen ? hører noen sier den ikke er til å holde ut? Har dere vendt dere ?

God søndag..))

Vi takler varmen her fint..) tjhii

Maliva`s verden sa...

Hei Gry....vi elsker varmen, og ettersom vi bor like ved middelhavet er det ofte bris som kommer inn og gjør at det ikke føles så varmt. Så her har ingen klaget på at det er for varmt hverken familien eller de turistene jeg har snakket med;o) Kanskje vi sees neste år her nede eller? Varm klem fra meg

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Så fin header du har, mycket passande bild där du står mitt i lavendelhavet. Och så rolig dagstur ni gjorde, finns ju fantastiskt fina ställen runt där du bor. Snygga sandaler!
Kramar
AnnaMaria