søndag 16. oktober 2011

Forts.reisebrev fra PARIS


Kontraster det liker vi! Derfor måtte jeg ta bilde av vår "vindushopping" hos Louis Vuitton på Champs-Èlysèes, som alltid oser av glamour. Bilde over her er fra Brocante-markedet i Rue des Martyrs som lå langs gåturen vår til Montmartre.

Ettersom målet var å besøke Sacrè-Coeur som ligger på det høyeste punktet i Paris, fristet det veldig med en pause her i den sjarmerende restauranten som lå nederst i enden av utallige trappetrinn som ventet oss.

Men heldig som vi var ventet det oss virkelige go`saker da vi kom på toppen. Der ventet det smaksprøver på alt fra Champagne, vin, ost og pølser i alle varianter. Her ble vi også kjent med ei utrolig hyggelig dame som inviterte oss til å komme å besøke vingården i Provence. Så klart gjør vi det etterhvert også.

Tok flere flotte bilder fra utsikten her oppe, men litt usikker på om venninnen og dattern min synes det er så stas at jeg viser de her på bloggen.

På vei tilbake til hotellet som lå et stykke unna....stoppet vi opp ved denne utrolige koselig butikken/cafèen. Her bestilte vi økologisk lunsj som bestod av en kjempe god pai og div.salater/tapenader til. Oppe i taket henger det noe som ble med meg hjem også.....en gammel kaffeboks i tre. Den ble pakket inn i lekkert linstoff......(for flott innpakning, det kan franskmenn virkelig).

Dagen før gikk kun med til shopping, noe også posene viser. Mens min datter ser like opplagt og blid ut, var vi to som stod bak kamera veldig glad for å være tilbake på hotellet igjen.
En fantastisk morsom og minnerik tur.....som gjør at jeg kjenner det fortsatt i både magemusklene og kroppen. Så vil jeg til slutt takke venninnen min Elin, som er den beste reisefølge vi kunne hatt. DET ER EN FRYD Å HØRE DU SNAKKER FLYTENDE FRANSK, nå skal vi ta deg igjen snart;o)

13 kommentarer:

Sologbolig sa...

Herlige Paris !! Ja, dit kan eg reise igjen og igjen! Kos å se bildene dine....Sacrè Coeur er flott.
Skulle ønske at eg snakka bedre fransk, gymnasfransken min er ikkje noe særlig å skryte av, sjøl om eg klarer å si litt og forstå en del !!!
Eg koser meg med reisebrevene dine, takk for at du deler.
Ha ein fin kveld og ei strålende ny veke. Klem.

Marit sa...

Håper jeg også får oppleve Paris en dag,alt ser så annerledes og koselig ut!:) Enn så lenge får jeg drømme igjennom dine bilder!:)

Klem!

(eddas) sa...

Bare en ting og si..HEEERLIG :)
klemklem

Junk De Lux sa...

Ojojoj!!!Ikke misunnelig i det HELE TATT!
Du, jeg Må bare spørre...sånn som hylleseksjonen og skoleskapet i bakgrunnen, hva ligger det på i pris på disse franske markedene? Er litt nyskerrig på hvor mye de slenger på når det importeres:)

NYYYYYT!!!!

Stooor klem!

Maliva`s verden sa...

Hei Hanne....tror nok ikke dette markedet er stedet man importerer og selger videre. Så kun på prisen på Pepsi-kassene og den var 30 euro pr.stk....Man kan gjøre bedre kjøp på landsbyene, ikke her i storbyen kan du si;o) Men veldig gøy å gå rundt å se da.....

Elin | Draumesidene sa...

Tenk viss det var eg som hadde vore med... ;) Men fransken min er jo så bortgløymt, at der hadde eg kome til kort! Takk for at du tek oss med til desse fantastiske stadane! Den skuffeseksjonen på første bildet hadde eg tatt med meg heim, that`s for sure!!!

Ha ei flott veke!

Klem e <3

Myhome sa...

Så herlige reisebrev fra Paris:))
Lengter utrolig masse når jeg ser disse flotte bildene, vil tilbake snaaart:))
Ser ut som dere har storkost dere, kjekt å se, og kjekt å lese:))
Ha en fin ukestart!!
Klem Anita

Simones Country Home sa...

Hei på deg.

Ser ut som dere har hatt en flott tur ja. :o). Kjenner meg godt igjen der, er egentlig ganske lommekjennt i Paris etter alle turene dit, å ikke minst traskinga!!! Hihi

Brochantene på landsbygda er ikke mye billigere nei, det har desverre Skandinaverne ødelagt for. Har pratet en del med de rundt om, å Danskene osv drar ned å hamstrer opp for videre salg. Dumme greier. Men på bymarkedene kan man gjøre kupp. ;o)))

Skjønner du har fullt opp om dagen med flytting og greier, superspennende da!

Ha en super uke.

Klem Simone. :o)

Landcharm sa...

En herlig by du er i. Kos deg videre!

Anonym sa...

...og en fryd å reise med deg også!! Fransken tar du igjen, vettu:-), men jeg koser meg glugg med å spørre franskmenn om veien, anbefalte spisesteder eller hva det måtte være...bare for å snakke fransk! Og tusen takk for at du tok meg med på forretningsmøte midt i Paris! Makan!
Helena i Paris!

H. sa...

Herlig å se litt mer fra Paris - dit må jeg igjen engang, er vel 12 år siden sist...

Men, kjære deg, hvordan kan du ha en så voksen datter? Hæ.....?!?
Du er da mye yngre enn Kristin og meg.. Kristin har 2 barn eldste der er 18 år nå.

Lykke til med å lære fransk - vakkert språk.

Har prøvd meg uttalige ganger på italiensk, dessverre veldig, veldig vanskelig, men starter igjen denne høsten for n'te gang (i Italia) med privat lærer så får vi se, til da: A presto (på gjensyn)

Ciao

♥ Netta ♥ sa...

Åh, heldige deg som har vært i Paris! Jeg elsker Paris nesten like mye som jeg elsker Provence ♥ Skulle gjerne tatt en shoppingtur dit før jul, men vi får se hva økonomien tillater :-0 Dere er ihvertfall skikkelig gode på shopping - herlig!

Klem
Netta

Helena, The Swenglish Home sa...

Kära May-Liss,

Nu var det en hel evighet sedan jag skrev en hälsning här (det har varit en intensiv höst, och jag känner som om jag ligger tre steg efter hela tiden...), men jag har inte missat dina härligt franskdoftande inlägg. Som detta ljuvliga Paris-inlägg - åh så det får mig att längta tillbaka till denna smått sagolika stad! Och gissa om jag vill åka och upptäcka MERCI efter att ha läst ditt inlägg - ett nytt namn för mig och det låter väääldigt lockande!

Länge har jag tittat längtansfullt på Home & Cottage-reklamen i mina norska inredningstidningar och tänkt att jag en dag skulle vilja besöka en butik, för oj så mycket snyggt det ser ut att finnas där! Och i den härliga miljön jobbar du - det måste vara härligt! Och så fint du byggt upp miljön där med de rosa rosorna som pricken över i:et!

Nu önskar jag dig en fortsatt fin höst och skickar med en extra kram!

Helena