tirsdag 5. mai 2009

Fransk lemonade.....

Se hva jeg også fant i en matbutikk midt i Strømstad....Fransk lemonade..Er så svak for både gamle og nye flasker med patentkork.Tenk hvor lekkert det hadde vært med disse servert ved et vakkert dekket sommerbord,holdt i hvitt og duse rosa farger.........og hører humlene suse i det fjerne.Ja den tiden ligger foran oss dere...hæææærlig
Kjøpte med to,den ene er en gave til en bloggvenn jeg skal treffe i slutten av neste uke....... juhuuuuuu:O)

...og her er kurven tømt for garn-nøster,og fylt opp med tomflasker som venter på noe spennende jeg skal lage når bærsesongen kommer....forts.følger.....

I dag skal terrassegulvene skures og oljes hvis været holder.....Så venter den nyinnkjøpte Paviljongen på å bli montert....Gleder meg:O)

27 kommentarer:

AK sa...

Så deilig den lemonaden så ut!! Får jeg spørre hvor over grensen du fant den? Jeg er der stadig vekk, men har gått glipp av denne herligheten! ha en fin dag! Klem AK

Huset på toppen sa...

Flotte lemonade flasker du har kjøpt:) I sommer når vi er i Oslo og Norway Cup er fristelsen stor til å sette seg i bilen til Strømstad for å gjøre litt Svenske handel!!
Smart å oppbevare flaskene dine okurven din!!
Ha en fin tirsdag og kos deg med dagens gjøremål!!
Klem Linda

Brocante sa...

Så fine disse var da - det er da drikkelig også ikke sant? Flaskene ser jo helt gammeldagse ut. Hyggelig med bloggtreff - jeg var i Engelskviken rett før helgen og hadde en kjempehyggelig kveld.

Unknown sa...

Lekker flaske, det er noe spes med slike korker, det blir ikke helt det samme med Pepsi Max-burkar... ;o)

Jeg sliter med allergi i dag, venter besøk av fru frankrike-mor og skal få gjort litt i huset innimellom allergikløe (eneste ulempen med våren). Ellers er det bra og jeg har kommet ut av fengsel (hehe). Se innlegg :o)

HA en god dag med skuring, min venn, vi snakkes!
Klem fra Nanni

My Lovely Things sa...

åh vilka trevliga flaskor..

Vilket fantastiskt skå du har ..bilden du visar i höger kant längst upp..
kram anna

Monica sa...

for noen flotte flasker du har funnet... nydelige:) Ønsker deg en nydelig tirsdag og kos deg med dagens gjøremål!

h.espe sa...

Mmmm, lemonaden smaker sikkert himmelsk, og flaskene var kjempefine. Blir nok lekkert på sommerbordet - helt klart :o)

Ha en suuuuper dag!

Klem fra Hildegunn

Nina sa...

Vakre flasker med et tonn nostalgifølelse. Innholdet smaker sikkert godt også.

Jeg er vokst opp og faktisk bor forøvrig nesten i Sverige, i en grensekommune. Sånt blir man mer eller mindre svorsk av. Riktignok er dette ikke i kyststrøk, men tjukkeste innland. Å være svenskenabo har i grunnen en del fordeler. Vi er aldri redd for bensinstreik eller meieristreik, vi har tilgang på de svenske matvarene og ellers en hyggelig kronekurs for tiden.

Lykke til med de to vakre Mårbacka-plantene dine. Måtte de vokse seg store og frodige ;)! Jeg kjøpte 3 Mårbacka på et lite, svensk og koselig trädgårdsenter i fjor. 2 av de klarte den litt urutinerte meg å overvintre + at jeg lagde flere stilkninger i høst. Har mistet litt kontrollen over barna i og med at jeg er dårlig på å merke. Mammaplantene er i hvertfall frodige og fine nå, men uten knopper foreløpig. Blir morsomt å se hvor mange barn som forhåpentligvis kommer i blomst. Som sagt, litt fersk. Ble bitt av basillen i fjor.

Det hekleteppet har jeg vurdert å legge under kroken også...men det er foreløpig en av mange visjoner som svever oppe i min kreative hjernehalvdel. Vakkert er det! Aner kosefaktoren med det i bruk.

Unknown sa...

What?? Da må du gå tilbake dit, du får vise ham bloggen fra Bastøya... ;o) hehehehe..
Kaféen heter Nuno, den som ligger i samme bygning som apoteket.

Go for it, girl!

Unknown sa...

Og du veit jo det, atte her i bøgda har vi en rimelig heftig historie... :o)
Sånn apropos fengsler...
Jepp.
Klem :)

lavendel mio sa...

Nydelige flasker du har funnet!
Limonaden ser så forfriskende og god ut:)
Mårbacka håper jeg å få skaffet meg snart, den er så nydelig:)
Ha en nydelig dag,klem:)

Thea sa...

Så søte flasker,...- og jeg tar gjerne et glass av den lemondaen.. hehe....;)

takk for hilsen hos meg forresten, og ha en god dag!!

Hilsen T.Polly

Ragnhild / Wallas Verden sa...

Dronning Ingrid og Mårbacka er samme planten. De lærde strides litt om dette, men de fleste mener at Dronning Ingrid hadde med seg planten fra Mårbacka og hadde den på sommerslottet. Derfra ble den satt i produksjon og fikk nytt navn; Dronning Ingrid. Det er uansett umulig å se forskjell på de to, så det kommer alt an på hva selger har lyst å selge de som. Er Mårbacka vanskelig å få tak i så er det jo fristende for en selger å påstå at dette er Mårbacka og ikke Dronning Ingrid eller omvendt... Også blir det jo slik at jo mer de tar stiklinger og foredler planten, jo mer forandrer den seg. to planter er jo aldrig helt like. De vareierer i kraftighet og farge alt ut ifra lys, jord og hvilke foreldre de har. Er de frøformert eller stiklingsformert osv..
Jeg ser at i Pelargoniaforeningen så prøver de å skille disse to med at den ene har gule støvdragere osv.
Men gartneren på Nesbru var den som forklarte meg historien og denne gartneren sier det samme;

– Faktisk kaller vi en egen serie pelargoniumplanter for "Retro", smiler gartner Ove Horpestad, som dyrker gammeldagse pelargonier for salg.

Han forteller at 'Dronning Ingrid', en fyldig plante med god blomstring, står for over 90 prosent av salget. Mange kjenner den tilsvarende sorten 'Mårbacka', en blekrosa og nostalgisk plante oppkalt etter Selma Lagerlöfs hjem i Sverige. Shabby Chic-stilen, i interiør og hage, bidro til å gjøre sorten populær.

– 'Mårbacka' og 'Dronning Ingrid' er samme sort. Sistnevnte navn brukes i Danmark og Norge, opplyser gartneren, som også kan fortelle at det er kommet en helt hvit variant av 'Dronning Ingrid', med navnet 'Nikolaj'.

Men om du mener du ser forskjell på de to plantene så er jo det interesangt:)

irma´s uthus sa...

mmmuuuums, vad det ser gott ut. Vilken fin rosa färg.
Det ska bli spännande att se bilderna från nya paviljongen.
kram

Missfryd sa...

Du må ha en slags fransk magnet på deg så mye du finner fra den kanten:-):-)
Ser deilig ut.
Så mye du får gjort om dagen, er helt imponert!
Jeg har ligget 2 dager med et litt uventet allergi-problem da jeg går på medisiner som vanligvis tar toppene...Så det passer best for meg å møtes neste uke også. Håper alt står bra til. Klem I

Verandasol sa...

Ååå så fine flasker! Ser absolutt for meg et sommerdekket bord med de på :)

hagagården sa...

Ja det där såg då gott ut det.
kram o ha en trevlig kväll
ninni

lovefriidrott sa...

Hej Gulliga du,
så fint du gjort med saftflaskaorna:)
Påhittig vill jag säga.
Jag har ju varit så trött på sista tiden och inte orkat blogga men jag kommer snart igen.
Ha d så bra
Många Kramar Sari

Agnes Maria sa...

Så jättefina flaskor !!!
Underbar Lemonade.
Dom måste jag försöka hitta någonstans.
Ha det gott min vän.
Klem Åsa

Fru Fryd sa...

Sååå koselige og flotte flasker, også så spennede å skulle treffe en bloggvenninne. Ønsker dere et koselig treff, og jeg tipper hun blir glad for gaven.

Ha en fin uke

Ragnhild / Wallas Verden sa...

Klart du kan det. Men hvordan gjør du det? Jeg venter spent og ser.
Jeg har ikke vært der og handlet i år, men går utifra at han har. Og har tenkt meg en tur så snart jeg kan.
Jeg måtte løpe fra meldigngen akkurat midt i her:)) Har vært på foreldremøte og kjørte forbi gartneriet. Da oppdager jeg at det heter Vardenær. (og ikke sjøstrand eller hva nå jeg skreiv i førrige innlegg) Altså så er det det som ligger på andre siden av gaten for Plantasjen på Nesbru.
Når jeg kjørte forbi nå så såg jeg rosa pelliser gjennom vinduet.

:)

Englefryd sa...

De var jammen lekre. Ser for meg sommerbordet jeg nå:-)

Klem

Landcharm sa...

Dekorative flakser, og innholdet så også godt ut.

Akkurat passe Frø sa...

Herlige flasker!
Jakta på pelargonia fortsetter for min del! Som den nybegynnaren eg er så er det ein kvit utgave av Mårbakka - eller liknande på Mårbacka/Dronning Ingrid eg jaktar på. "Må" har til hagestova mi... (Den - hagestova - er fortsatt på drømmestadiet den og...)
Masse fint i bloggen din! Eg kjem tilbake ein annan gong!!
:o) FrueFrøet

Katta sa...

Kul att du åker över till Sverige och handlar läsk det får mej att tänka på när jag växte upp i Jämtland då åkte vi över gränsen till Norge och köpte Champagnebrus, tyckte det var så gott då.Tog med mina barn dit för ett parår sen så de skulle få smaka med. Jo då nog syns linslusen mej på en av de där bilderna nog :) Kram Katta

Magdalena sa...

nå var du heldig,- det gjelder å ha et falkeblikk hvor man er...
ha en trivelig ettermiddag,- med skuring og oljing...(gjorde det forrige helg...)
klem~~~'

Vintage sa...

Tack för dina alltid goa kommentarer! vilket underbart boktips! snart åker jag till frankrike på jakt efter underbara franska ting...Kraam susanne